Kerst

In mijn boek onderbouw ik dat het evangelie een mythe is en (dus) geen goede historische informatie geeft. De uiterste consequentie is dat de historische Jezus niet heeft bestaan. Dat riep reuring op. Ik kan mij dat goed voorstellen, ik schrok er zelf ook van. Maar durfde publicatie aan omdat je de waarheid niet onder de korenmaat moet verstoppen en omdat het evangelie enorm aan kracht wint door er zo naar te kijken. Helaas doen de meesten dat niet. Dat viel te verwachten. Ook in het evangelie worden slechts enkele blinden ziende. 

De gemeenteadviseur van de classis Putten, die acht jaar geleden door de kerkenraad van de Vredeskerk in Nijkerk was ingeschakeld om hen te helpen mij uit de bijbelgordel weg te werken, merkte op: “Ik ben benieuwd hoe hij met kerst preekt.”  De kerk zat vol in de kerstnachtdienst en ook op kerstmorgen had ik van gebrek aan belangstelling geen last, maar de zware broeder die zo benieuwd was hoe ik met kerst preekte was in velden noch wegen te bekennen. Wellicht zwierf hij door de velden van Efratha. Vragen die geen echte vragen zijn maar verpakte afkeuringen, verdienen het om genegeerd te worden. Ik pak hem bij deze toch maar op omdat het, indien gemeend, een legitieme vraag is: Hoe kun je beweren dat Jezus niet heeft bestaan en vervolgens opgewekt de kansel bestijgen om zijn geboorte te verkondigen? Komende kerstnacht kunt de via ‘Kerkdienst gemist’ om 21.30 uur in de Sint Baafs kerk van Aardenburg mij in dit vraagstuk zien, horen en beleven.

Met de historie in de evangeliën ben ik gauw klaar. Die zijn niet alleen tegenstrijdig als je ze met elkaar vergelijkt. Zelfs binnen één evangelie klopt er geen hout van. Volgens Lucas is Jezus geboren in 6 n.Chr (ten tijde van Quirinius) én in het jaar nul (Jezus liet zich dopen in het 15e regeringsjaar van keizer Tiberius, hij was toen ongeveer 30 jaar oud). Mattheüs ziet het kind in 6–4 v.Chr. aan het licht komen. Zo hebben we maar liefst drie geboortejaren van Jezus als je het evangelie historisch leest. Hij kan alles, maar dat krijgt zelfs de Almachtige niet voor elkaar.

Sowieso is het vreemd dat weldenkende mensen het verhaal van de kerstnacht feitelijk lezen. Een koor van engelen dat de nacht verlicht? Een volkstelling wereldwijd, waar geen enkel document over rept terwijl andere historische  gebeurtenissen uit die tijd wel in de archieven terug te vinden zijn? Kom op mensen, word wakker (ook al is het nacht in de kerstnacht). Het is een verhaal. Een verhaal, een verhaal, een verhaal. Een prachtig verhaal! Met zeggingskracht.

Waar het met kerst om gaat is dat de opgestane Heer in u en mij grond vindt om op te staan. ‘Geen plaats voor hem in de herberg’, lokt de hoorder zijn tent uit om te ontdekken dat hij/zij zelf de herberg is waarin Christus plaats moet vinden. Een orthodoxe predikant trof per ongeluk de roos toen ik hem in een adventspreek hoorde zeggen dat Jezus in je hart geboren moet worden. Als dat gebeurt wordt (het verhaal van) Jezus historie. Het is aan ons om, door hem, goede geschiedenis te maken.

Een gedachte over “Kerst

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.