Het mechanisme (slot)

Ik moet sneller afronden dan gehoopt. Dus in telegramstijl: Wie de historische Jeszus in twijfel brengen worden weggezet als onwetenschappelijk. Of emotioneel. Of is in geloofscrisis, gefrustreerd, verbeten en ga zo maar door. Alleen een term als rancuneus of boos past mij. Ik ben boos dat arrogante wetenschappers ermee wegkomen. De academische wereld schermt zich af. Helaas voor hen lukt dat niet helemaal. Wie, hoewel academisch erkend (‘peer reviewed’) een bres schiet in de verdedigingsmuur, wordt weggehoond als ontrouw in relaties, nooit benoemd als professor of werkend in het schemer van de academische werld, namelijk in de buitengewesten daarvan. Zoals de door mij opgevoerd X betoogt. X doet dat omdat hij het niet waagt om zijn vriend Gert Knepper scherp te stellen ten aanzien van diens hoogmoedige ‘het is zeker dat Jezus bestaan heeft’ houding. Let wel je mag dat vinden, maar niet als je pretendeert dat dit wetenschappelijk verantwoord is.

X vlucht ook nog in een andere route. Hij acht het al dan niet bestaan van Jezus als ‘niet zo belangrijk’. Dat komt omdat hij zelf niets meer heeft met het geloof. Wie wel gelovig is kan er echter niet omheen dat het hele christelijk gebouw wankelt als Jezus van Nazareth niet heeft bestaan. Alles moet dan opnieuw worden bekeken. Dat juich ik toe, het geloof wordt er rijker door, betoog ik al in mijn boek.

X noemt ook nog een Belgische geleerde, Etienne Vermeersch. Wat hij zegt spreekt X aan. Hij was een filosoof, hoogleraar in Gent. Bijzonder vind ik dat Gert Knepper, Lietaert Peerbolte, Jona Lendering en Annette Merz (zie eerdere blogs) eenvoudig in hun hemd staan waar Vermeersch stelt dat de historiciteit van Jezus inderdaad niet zeker is. Hij zegt over deze Jeus dat hij aanneemt dat hij er is geweest. Meer dan dat heb ik niet nodig! Het is precies die term die ik in mijn boek gebruik. De historische Jezus is een aanname, een veronderstelling. Hij was er, vindt Vermeersch, maar was in zijn tijd niet relevant. Ook dat is helemaal in mijn lijn: als hij er al was, heeft hij geen betekenis. De waarde van Jezus zit in de wonderen, kort gezegd: in de mythische elementen.

Vermeersch komt op hetzelfde punt uit als ik, als hij verwijst naar Paulus als degene bij wie je moet zijn voor de betekenis van Jezus. Maar maakt precies de fout die ik in mijn boek aanstip. Hij stelt dat Paulus ‘bijna niets’ vermeldt over de historische Jezus. BIJNA niets is genoeg. Als Paulus betrouwbare historische informatie over Jezus geeft, dan heeft heeft Jezus wel degelijk bestaan. Degenen die menen dat Paulus heldere informatie over de historische Jezus geeft moeten dat onderbouwen. Waar dan? Ik ken wel wat teksten die dan opgevoerd worden, zoals de liturgische avondmaalswoorden. Die vallen echter niet onder historisch bewijs, dat is al genoeg betoogd.

Bij Etienne Vermeersch brokkelt de historische Jezus af, bij Dr. Richard Carrier is hij helemaal een ruïne. Gert Knepper moet zijn grote broek uittrekken of zich laf verstoppen. Samen met X. Laat dan maar aan X over. Hopen dat het overwaait.

Ik geloof daarentegen in de kracht van de Heilige Geest die waait waarheen hij wil. Die gaat nooit liggen. Het evangelie blijft staan als een huis, dankzij haar mythische kracht.

Op die kracht hoop ik het leven los te kunnen laten als het moment daar is.

5 gedachtes over “Het mechanisme (slot)

  1. mdohmenmdohmennl

    Beste Edward, als de ladder wordt uitgeklapt en je de hemelpoort (de smalle) betreedt, groet hem dan van me, de hij (m/v/o) die jou ontmoet. En die jou je hele reis op aarde heeft geinsprireerd. Jouw adem zal, zo lang ik leef, ook mij tot inspiratie zijn en wellicht mijn naasten na mijn verscheiden. Voor mij is dat de Heilige Geest, die jij noemt. De (levens)kracht die mij aanzet tot de ‘goede’ dingen, wat die ook mogen zijn. Ik heb weinig, maar bijzondere gesprekken met je gehad en daarvoor ben ik je dankbaar. Ik ben ervan overtuigd dat jouw bijdrage aan de ‘wetenschap’ fundamenteel is (geweest) en velen een zetje verder heeft geholpen, zoals bijvoorbeeld ook Klaas Hendrikse dat deed, als ik voor mezelf mag spreken. Zijn boekjes hebben mij aan de studie gezet en mij o.a. naar jou geleid, geinspireerd tot schrijven, luisteren en reflectie. Want hoe waar is het wat je schrijft over de werkelijke kracht van het geloof in Jezus. Jezus als mythe, als destilaat van honderden jaren menselijke cultuur, vastgelegd in talloze geschriften, prachtige verhalen en in kunst (schilderijen, proza, poezie, muziek etc). Daar moeten we (mogen we) het mee doen, totdat we het stokje aan onze nalatenschap overdragen.
    Salutem. Marcel Dohmen

    Like

  2. Maarten Vijfvinkel

    Beste Edward,

    Hartelijk dank voor alle inspireren wijze woorden die wij als zeer waardevol ervaren. De Geest gaat met je mee in je verdere reis waarheen dat ook mag zijn.

    Lieve groet Janneke en Maarten Vijfvinkel

    Op wo 11 okt. 2023 09:26 schreef De ongemakkelijke waarheid van het

    Like

  3. Geachte ds. Van der Kaaij,

    Hartelijk dank voor uw vele berichten. Met belangstelling heb ik ze gelezen, ook uw boek. Mijn nadere reactie heb ik in een e-mail bericht aan u toegezonden.

    U veel sterkte toewensend,
    met vriendelijke groet,

    Aarnoud de Hamer

    Like

Plaats een reactie

Deze site gebruikt Akismet om spam te bestrijden. Ontdek hoe de data van je reactie verwerkt wordt.